Ce poveri poartă copiii noștri în prezent? Cum îi pregătim pentru un viitor incert? Ce ne-a adus ultimul an la suprafață și ce învățăm din această experiență? Ce ne arată comportamentul unui copil? Care este imaginea mai mare pe care o putem vedea?

Ce putem face astăzi diferit în educație, atât în calitate de părinți, cât și în calitate de educatori?

Ce poveri poartă copiii noștri în prezent? Cum îi pregătim pentru un viitor incert? Ce ne-a adus ultimul an la suprafață și ce învățăm din această experiență? Ce ne arată comportamentul unui copil? Care este imaginea mai mare pe care o putem vedea?

Ce putem face astăzi diferit în educație, atât în calitate de părinți, cât și în calitate de educatori?

 

Descoperim prin pedagogia sistemică, o abordare nouă, folosită cu succes deja în tări precum Finlanda, Letonia, Danemarca, Olanda, Spania, Germania, Brazilia, Columbia și Mexic.

Pedagogia sistemică aduce o perspectivă nouă în realitățile educaționale și procesele lor. Aceasta folosește abordarea sistemică fenomenologică, permițând vizualizarea sistemului educațional, familial și social ca parte a unei structuri interdependente.

Program online de formare în pedagogia sistemică în premieră în România

Programul de formare în pedagogie sistemică va începe în septembrie 2021, facilitat de Bibi Schreuder, organizat de Adina Elena Benghea și Dragoș Riti.

Cu acest program online vei învăța cum să privești din punct de vedere sistemic și fenomenologic evenimentele și situațiile cotidiene din activitatea ta educațională cu adulții sau copiii. Primind noi conștientizări despre cum funcționează sistemele, îți devine mai ușor să treci prin diversele situații tensionate, problematice sau care îți aduc mult consum fizic și psihic. Doar privind dintr-o perspectivă sistemică, toate lucrurile se pot schimba: copiii se pot relaxa, se creează o atmosferă mai liniștită în clasă, echipele cooperează mai bine, cursanții sunt mai receptivi, iar tu ai mai mult spațiu și liniște să-ți faci munca. Acesta este un training pentru antrenarea percepției, gândirii și acționării sistemice, fără constelații.

Bibi va oferi o introducere despre cum funcționează sistemele și despre cum un anumit comportament sau situație pot fi simptome pentru anumite aspecte din trecutul nostru, la nivel de sistem familial, organizațional, social. Vor fi 8 întâlniri online, în perioada septembrie- aprilie, joia, de la 13.00 la 17.30 și mai multe întâlniri în grupuri mai mici de intervizare și practică a exercițiilor propuse.

Educația este un proces dinamic, care implică, pe lângă actul educațional în sine pe care cu toții îl cunoaștem, și o serie de schimburi la niveluri subtile, care au loc în legătură cu instituția și istoricul ei, precum și cu evoluția personală și educațională a persoanelor implicate.

Nu putem restabili trecutul. Cu toate acestea, putem accepta faptele care s-au întâmplat așa cum sunt. Putem chiar recunoaște că a fost aparent necesar ca un eveniment sau o persoană să fie exclusă. A fost probabil o modalitate bună de a merge mai departe în viață, de a uita un eveniment dureros și de a nu mai vorbi niciodată despre acesta. Mulțumită acelor mecanisme de supraviețuire a strămoșilor noștri, noi trăim astăzi!

Atunci când părinții sau educatorii privesc comportamentele, situațiile problematice și dificultățile de învățare prin lentilele sistemice, știind că un comportament muncește din greu să indice locul în care adulții au de integrat o pagină ruptă din trecut, sistemul se poate relaxa. Comportamentul nu mai are nevoie să fie atât de evident și mai multă energie este eliberată pentru învățare și joacă.

Pentru cine?

Acest program de formare este pentru educatori, învățători, profesori, formatori, părinți, consilieri, directori ai unităților de învățământ, precum și pentru oricine este interesat de acest subiect.

Iată câteva din beneficiile abordării sistemice în educație:

  • Reducerea conflictelor la nivel de grup sau de organizație;
  • Creșterea atitudinii pozitive față de învățare și dezvoltare personală;
  • Creșterea sentimentului de apartenență la grup sau organizație (școală, instituție, comunitate, companie);
  • Un nivel mai mare de integrare între viața personală și cea profesională;
  • Utilizarea informațiilor fenomenologice ale sistemului ca resurse pentru integrare și vindecare;
  • Creșterea conștientizării și receptivității față de problematici sistemice apărute la nivel individual sau de grup;
  • Identificarea și evaluarea blocajelor în dezvoltare și învățare;
  • Crearea propriilor strategii și instrumente de învățare, folosind teoria dinamicilor sistemice.

Cu peste 25 de ani de experiență în educație, Bibi ne va învăța cum să adoptăm o abordare sistemică pe care să o putem aplica situațiilor educaționale de zi cu zi. Acest program de formare va fi de interes în special pentru formatori, cadre didactice și părinți, deoarece contextualizează toate elementele care joacă un rol în educație. Focusul va fi asupra legăturilor și interacțiunilor existente în școli sau alte instituții educaționale, contribuind la identificarea locului de drept și a funcției sistemice pentru fiecare element, precum: director, cadre didactice, personal administrativ, elevi, familiile lor etc. Atunci când fiecare este luat în considerare și i se oferă locul de drept, cu toții își pot îndeplini mai bine funcția comună: educarea noilor generații.

Bibi Schreuder se va focusa, de asemenea, și asupra atitudinii sistemice în timpul învățării, fie că te adresezi copiilor/studenților, fie că te adresezi adulților. Vei avea ocazia să-ți lucreze cazuri proprii, reale, despre situațiile problematice pe care le întâmpini în activitatea ta. Vei învăța cum să abordezi simptomul (comportament disruptiv, lipsă de implicare, bullying, conflicte în grup etc.) într-un context mai larg (familie, traumă, mediul organizațional/școlar). Lucrând astfel, scopul sau funcția simptomului iese la lumină și ne putem ocupa de ea. Cu alte cuvinte, fiecare simptom este o soluție la ceva. Munca sistemică ne ajută să descoperim la ce servește soluția respectivă.

Program 

Programul de formare în pedagogie sistemică este format din 8 module, fiecare modul de 4 ore jumătate. Teoria și exercițiile alternează. În timpul formării vor fi oferite informații teoretice, prin exemple practice, urmate de exerciții aplicabile imediat. În plus, va exista posibilitatea de practică în grupuri mici, precum și grupuri de intervizare între module. 

Întrucât tu ești propria ta unealtă în acest program de formare, învățarea este focusată pe multă experimentare personală, rafinându-ți percepția și conștientizarea propriilor tipare și mișcări interioare.

Tematica celor 8 module

În primele două module, focusul va fi asupra felului în care sistemele funcționează: teorie despre diferitele tipuri de conștiință și aplicarea lor în viața cotidiană.

Între aceste două module va fi practică prin meditație și atitudine din Centrul Gol (Empty Center)

Apoi, două module despre apartenență; despre ceea ce poți face pentru că fiecare membru al grupului să se simtă inclus. Vei descoperi unde sunt limitele tale, funcțiile și efectele judecăților tale. Vom aborda sistemic cazurile propuse (cu o constelație sau cu întrebări sistemice) pentru a descoperi ce anume se vrea a fi inclus.

Între modulele 3 și 4 va fi practică pentru mișcarea “DA” și crearea și aplicarea activităților de apartenență.

Modulele 5 și 6 vor fi despre ordine. Care este funcția ordinii în sistem, din punct de vedere cronologic și ierarhic? Ce tipuri de principii ale ordinii putem recunoaște, care ar putea fi simptomul unei dezechilibrări a ordinii dintr-un sistem?

Între timp, crearea și aplicarea activităților despre ordine și scrierea unui blog.

Modulele 7 și 8 se vor focusa pe schimb și echilibru. Care este rolul schimbului în sisteme? Poziția copilului și poziția adultului, funcțiile lor în raport cu a lua și a oferi. Cum este pentru tine să iei, primești și să dai? Ce ar putea dezechilibra schimbul? Care ar putea fi simptomele unui sistem în care schimbul este perturbat?

Calendarul modulelor:

Intervalul orar pentru toate cele 8 module este : 13:00 – 17:30

30 Septembrie,

14 Octombrie,

11 Noiembrie,

09 Decembrie,

13 Ianuarie

24 Februarie

24 Martie 

14 Aprilie

Costuri și opțiuni de plată:

Costul total al programului de formare este 3900 lei.

 

OPȚIUNEA 1 – 15% discount pt plata integrală, 3315 lei/8 sesiuni

OPȚIUNEA 2 – 10% discount pt plata în 2 tranșe, 3540 lei/8 sesiuni

OPȚIUNEA 3 – 490 lei/sesiune*

Pentru înscriere cu opțiunea 3 este necesară efectuarea plății pentru minim 2 sesiuni în avans, dintre care 100 de euro reprezintă depozit care nu poate fi recuperat în caz de retragere din program. 

Pentru mai multe informații ne puteți contacta:

Adina Benghea, 0752110302, adinabenghea@gmail.com.

Facilitator:

Bibi Schreuder

co-fondator al Institutului Bert Hellinger din Olanda, formator constelații familiale și organizaționale, specialist în educația sistemică. Citește mai multe despre Bibi aici.

https://hellingerinstituut.nl/en/

Organizatori:

Adina Elena Benghea

co-fondator STURZ și facilitator constelații familiale și organizaționale

STURZ- Asociația Centrul de Cercetare și Dezvoltare a Educației pentru Familie

www.sturz.ro, www.sturzonline.ro, https://sturz.ro/adina-benghea-co-fondator-centrul-sturz/

Dragoș Riti

facilitator și formator constelații familiale și organizaționale

Quantum Connection, My Heart and my Soul

https://dragosriti.blogspot.com/

Pedagogia sistemică aduce o perspectivă nouă în realitățile educaționale și procesele lor. Aceasta folosește abordarea sistemică fenomenologică, permițând vizualizarea sistemului educațional, familial și social ca parte a unei structuri interdependente.

Această nouă paradigmă a fost dezvoltată în ultimii ani în mai multe țări ale lumii, extinzând viziunea semnificativă a întregului în relația școală-familie, aducând posibilitatea creării unui mediu de incluziune începând din școală, unde toți membrii își pot asuma rolurile și responsabilitățile sistemelor familiale, educaționale și instituționale.

Pedagogia sistemică oferă instrumente utile dezvoltării personale și profesionale pentru a face față provocărilor educației actuale, concentrându-se pe activitatea didactică în relație, în sentimentul de apartenență, incluziune și comunitate și, în cele din urmă, contribuind la construirea și consolidarea de noi medii educaționale.

Principiile pedagogiei sistemice contribuie la umanizarea prin incluziune, ordine și echilibru, astfel încât profesioniștii, părinții și studenții care fac parte din sistemul educațional să își găsească locurile, conștienți de rolurile lor, inclusiv sistemele familiale, educaționale și instituționale. Această pedagogie promovează o practică dinamică în contexte educaționale și o nouă abordare a atitudinilor disfuncționale și a tulburărilor de învățare.

Participând la acest program de formare, poți contribui și tu la dezvoltarea educației românești. Te invităm cu drag și curiozitatea de a te cunoaște și a lucra împreună!

Bibi, Adina și Dragoș

17 iulie 2021